دانش‌بنیان| هوشمندی مدیریت محتوای کتابخانه ها ممکن شد

دانش‌بنیان| هوشمندی مدیریت محتوای کتابخانه ها ممکن شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82783
یک سامانه جامع نرم افزاری ایران‌ساخت توسط یک شرکت دانش‌بنیان بومی سازی ده است که می‌تواند دسترسی به اطلاعات کتابخانه‌ها را تسهیل کند.

امیر عالم زاده مدیرعامل شرکت پارس آذرخش با اشاره به این که آذرسا یک نرم افزار مدیریت محتواست که در کتابخانه ها به کار می رود، گفت: پورتال آذرسا، محلی برای ارائه متمرکز اطلاعات و خدمات کتابخانه‌های دارای نرم ‌افزار جامع یکپارچه کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو دیجیتال آذرسا، کنترل مرکزی زیرسایت‌ ها و در عین‌ حال آرشیوی جهت دسترسی یکپارچه و مجتمع به اطلاعاتی از قبیل آرشیو مدارک و سایر مستندات است.

 

بدون محدودیت در سفارشی‌سازی

پورتال طراحی شده هیچ محدودیتی در سفارشی ‌سازی، توسعه و پشتیبانی نداشته و می تواند به‌ عنوان بستری مناسب و مطمئن برای یک فعالیت بلند مدت مورد استفاده قرار گیرد. قوانین اطلاع‌ رسانی و حوزه عملکرد کاربران و مسئولین پورتال‌ها و همچنین ارتباطات میان آن ها، از طریق پورتال قابل تعریف و کنترل است.

پورتال کتابخانه پارس ‌آذرخش در نظر دارد، مجموعه مهمی از منابع دیجیتالی برای دسترسی پیوسته محلی و دوردست تهیه کند. توسعه مجموعه سنتی، تداوم بلند مدت و دسترسی همیشگی از اهداف اصلی این نرم افزار به حساب می آیند.

 

انسجام منابع اطلاعاتی

پورتال آذرسا امکانات لازم برای تهیه، سازماندهی، دسترسی، جست و جو، استخراج، تفسیر، انتقال، نگهداری و انسجام منابع اطلاعاتی را فراهم می‌ آورند، به نحوی که این منابع با وجود سطح دسترسی به سادگی در دسترس باشند.

همچنین نرم افزار از استاندارد مارک نیز برخوردار است که در علوم کتابداری اهمیتی بالا دارد. مارک فرمتی در دانش کتابداری است که امکان خواندن و پردازش اطلاعات فهرستنویسی هر اثر مشخص را به وسیلهٔ کامپیوتر فراهم می ‌کند.

 

پورتال آذرسا به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی طراحی شده است و این قابلیت را دارد تا در سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار گیرد زیرا در طراحی آن استانداردهای بین المللی رعایت شده است و از علوم روز جهان بهره گرفته شده است.

این مدیر حوزه دانش بنیان توضیح داد: با توجه به مشکلات پیش آمده در دو سال گذشته برای شرکت های دانش بنیان، نقدینگی در این عرصه کاهش پیدا کرد و مجبور به کاهش نیرو در مجموعه خود شدیم. تعطیلی، کرونا و وقفه تغییر دولت از جمله موانع مهم ما بوده است. با این وجود 40 فرصت شغلی در مجموعه پارس آذرخش ایجاد شده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
هوش مصنوعی به نیاز سازمان‌ها پاسخ می‌دهد تا محتوای شبکه‌های مجازی مدیریت شود
هوش مصنوعی به نیاز سازمان‌ها پاسخ می‌دهد تا محتوای شبکه‌های مجازی مدیریت شود
99/10/14 - 07:44
تفاهم نامه ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری‌های حوزه کتابداری و محتوای دیجیتال امضا شد
تفاهم نامه ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری‌های حوزه کتابداری و محتوای دیجیتال امضا شد
98/05/14 - 19:20
«هوشمندی» وارد درگاه مدیریت سازمانی شد
«هوشمندی» وارد درگاه مدیریت سازمانی شد
98/04/29 - 13:04
بیشتر بخوانیم